" />
We gebruiken de term SEO zo vaak dat we soms het volgende vergeten; "Snapt iedere ondernemer wat SEO is?". De meesten hebben de term al eens zien verschijnen maar op de vraag "weet u wat SEO inhoudt?" is het antwoord "nee".
Jammer want SEO is het antwoord op de vraag die iedere ondernemer zich online stelt; "hoe raak ik nummer één op Google?", en het antwoord is mooier dan u denkt.
SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands staat voor zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachines zoals Yahoo, Bing, Google of DuckDuckGo gebruiken verschillende algoritmes om hun resultaten weer te geven. Uit eigen ervaring weet je dat de websites die bovenaan staan het meeste kans hebben om geopend te worden. SEO is het geheel aan activiteiten dat een bedrijf doet om zijn website hoger in de zoekresultaten te krijgen.
Eerste enkele cijfers over het zoekgedrag op Google:
We geven het toe, de cijfers klinken soms wat abstract maar er is één dat ons het meest (aangenaam) verraste. 46% van alle zoekacties gaat over zaken in de buurt. Dat wil zeggen dat een groot publiek dat uw product of dienst zoekt, bij u in de buurt woont. Investeren in uw vindbaarheid op Google gaat niet alleen over globaal maar ook lokaal investeren.
1. Doe een SEO Check-up
Begin met uw eigen website te analyseren en stuur vervolgens de resultaten door naar uw webmaster. Een score van 100% halen is onmogelijk maar 85% is zeker haalbaar.
2. Creëer linken
Zoekmachines hebben het graag als andere websites linken maken naar uw website. Vraag aan partners, leveranciers en anderen om linken te leggen naar uw website. Surf ook naar websites als Gouden Gids en schrijf u in onder de juiste categorie.
3. Wees actief op sociale media ...
... zodat je via sociale media linken kan leggen naar jouw eigen website. Via uw eigen pagina van Instagram, Facebook of LinkedIn legt u linken naar uw website.
4. Update regelmatig uw website
Zoekmachines hebben het graag als uw website actief blijft. Moet u dan een persoonlijk dagboek gaan bijhouden? Tuurlijk niet, maar post geregeld een foto, geef uitleg over projecten, producten of diensten of start een blog.
5. Investeer in de juiste zoekwoorden
Durf eens te investeren en betaal om gevonden te worden via de juiste zoekwoorden. We schreven reeds een blog over Adverteren bij Google, meer leest u hier.