Onze graficus is een talent op gebied van visuele communicatie. Wil je zelf aan de slag? Hier zijn 10 tips die je kan gebruiken voor je eigen ontwerpen.
Het gebruik van kleuren is belangrijk voor de boodschap die uw bedrijf uitdraagt. Groen associeert men met zachtheid, natuur, buiten & ecologisch. Rood is een kleur die warmte uitstraalt & aandacht trekt. Wees u ook bewust dat bepaalde kleurencombinaties een slecht idee zijn, zo kunnen sommige mensen rood en groen niet onderscheiden van elkaar.
Soms straalt het gebruik van een goed lettertype meer uit dan de boodschap die erin beschreven wordt. Laat Arial & Verdana voor uw Microsoft Word, ga voor een origineel lettertype dat past bij uw stijl.
Wilt u afbeeldingen gebruiken? Ga voor afbeeldingen die bij het ontwerp en de boodschap passen. Zorg ook zeker dat de resolutie hoog genoeg is. Kost dit veel? Op Istock.com kunt u aan heel redelijke prijzen afbeeldingen kopen.
U kan ook rechtenvrije afbeeldingen gebruiken. Bij het gebruik van deze afbeeldingen hoeft u geen vergoeding te betalen aan de fotograaf of eigenaar.
Gebruik iconen en symbolen om duidelijk te maken wat u wil zeggen. Met herkenbare tekens begrijpt uw publiek sneller de boodschap. Ook maakt het de visuele navigatie een stuk makkelijker.
Waar moet de nadruk liggen? Een titel geeft u meer opmaak dan simpele tekst. Heb je een speciale actie lopen of zijn er slechts beperkte plaatsen? Vermeld dit en zorg dat het opvalt. De manier waarop u een stuk tekst of illustratie weergeeft, bepaalt waar de aandacht valt bij uw doelpubliek.
Let op de verhoudingen binnen uw ontwerp. Over het algemeen geef je meer plaats aan de titel en uitleg dan aan praktische informatie zoals adres- & contactgegevens.
Soms kan zelfs de beste grafische ontwerper niet anders en moet je bepaalde zaken in woorden vertellen. Houd de boodschap simpel, gebruik geen lange zinnen en vermeld enkel het hoogst noodzakelijke. Blijf schrappen tot slechts de meest noodzakelijke informatie over blijft.
Doe rustig aan met uw tekst ... en uw ontwerp. Misschien heeft u honderden schitterende afbeeldingen over uw bedrijf. Beschouw dit als een uitgelezen kans om een selectie te maken. Onze boodschap: 'Houd het overzichtelijk & eenvoudig.'
In een goed boek zijn de hoofdstukken duidelijk afgebakend. Hetzelfde geldt voor de ruimte in uw grafisch ontwerp. Zorg dat uw doelpubliek meteen alle informatie terugvindt en geef ieder stuk informatie zijn eigen ruimte. Zo zijn er geen regels over waar u op een flyer alle contactgegevens vermeld (bovenaan, onderaan of in het midden) maar u vermeldt deze altijd bij elkaar.
Kortom, zet uw publiek aan tot actie!