Laden ...

Zorg voor 'schtijl' in uw logo & huisstijl

In één oogopslag omschrijft een huisstijl uw bedrijf! Hier zijn tips die uw huisstijl het begin van een succesverhaal maken.

Wat maakt een goede huisstijl?

Een goede huisstijl onderscheidt uw bedrijf van de concurrentie. Het zorgt voor een herkenning bij het doelpubliek. Een goede huisstijl wordt door iedereen in het bedrijf gerespecteerd en zorgt voor een uniform geheel. Volgende tips helpen bij het creëren van een goede huisstijl.

Begin bij de kleuren

Begin bij het begin, de kleuren bepalen de toon van uw huisstijl. Ga op zoek naar leuke mengsels of blijf bij een klassiek combinatie. Het hangt af wat uw merk wil uitstralen. Let op met de gevoelswaarde van kleuren:

  • Geel: goud, haat, fel, gevaar, zon
  • Blauw: koud, water, puur, trouw
  • Rood: passie, vuur, bloed, stop, gevaar

Wees voorzichtig met kleurencombinaties die moeilijk zijn voor mensen met kleurenblindheid, rood en groen is een veel voorkomende combo. Een verschil van tinten (bv: oranje op rood) komt de leesbaarheid niet ten goede.

Logische stap: een logo

Bij logo's kunt u twee kanten uit: u gaat voor een beeldlogo of voor een woordlogo.

  1. Bij een beeldlogo is de limiet uw eigen creativiteit. Wanneer is een symbool geslaagd? Sommige grafische ontwerpers gebruiken volgende vuistregel: "Een goed logo kan door iedere consument binnen de dertig seconden worden nagetekend". Logo's zoals apple, McDonalds en audi zijn simpel maar onderscheiden zich duidelijk van hun concurrenten.
  2. Een woordlogo bestaat enkel uit de naam van het bedrijf en een lettertype. Klinkt op het eerste zicht wat saaier dan een symbool als logo maar het is minstens even creatief. Het logo van Coca Cola is louter geschreven 'Coca Cola'. Het letterlogo van FedEx (Amerikaanse koeriersdienst) is een letterlogo maar bevat een verborgen symbool. Wie kan de pijl vinden?
Slogan

Een slogan omschrijft in één zin waar uw bedrijf voor staat. Nike had de legendarische zin "Just do it." en Apple werd bekend met hun "Think different". Onthoudt dat een slogan veranderlijk is en aangepast kan worden aan de noden van uw doelpubliek.

Let op't lettertype

Gebruik Arial, Verdana en Comic Sans voor persoonlijke brieven. Voor uw eigen bedrijf gebruikt u een originele font.

Originele fonts ontdekken? Klik hier!

Het geheel

Alle puzzelstukken zijn er, nu is het een kwestie om te kijken of het past. Probeer de huisstijl toe te passen op alle facetten van het bedrijf; briefhoofdingen, handtekeningen, naamkaartjes, sociale media, etc.

Enkele tips

  • Respecteer uw eigen huisstijl!
  • Eis dat partners die met uw huisstijl aan de slag gaan, uw huisstijl respecteren.
  • Leg de regels vast (kleurcodes, lettertypes, grootte logo, etc.). Dit is handig voor uw partners en personeel.
  • Geen idee hoe hieraan te beginnen? Zijn er ideeën maar wordt niks uitgewerkt? Durf de huisstijl uit te besteden.
  • Niet tevreden? Durf de huisstijl te veranderen, alle grote bedrijven passen om de x-aantal jaar hun huisstijl aan.
Keer terug naar
de collectie blogs