Wanneer je door je Facebook of Instragram scrollt, kom je vroeg of laat wel een quote tegen. Zijn ze betrouwbaar? Zijn ze altijd accuraat? Waarom posten zowel reguliere gebruikers als bedrijven quotes op hun social media?
Na enkele minuten scrollen vonden we deze twee quotes op social media:
Er zijn voor- en tegenstanders voor het gebruik van quotes op social media. Subjectieve redenen zijn dat ze als vervelend worden bestempeld, als een ‘makkelijke’ vorm van content worden omschreven of als irrelevant aan de huisstijl van het bedrijf. De marketeer in ons veegt al deze arguementen van tafel en zegt “Kijk naar de cijfers”. De Quote van ‘De Morgen’ staat een uur online en is al 71 keer gedeeld, de quote van RUMAG nadert na acht uur duizend shares.
Ben je zelf voor of tegen? Maakt niet uit want quotes werken!
Naast de cijfers kunnen we nog vier voordelen geven van het gebruik van quotes in je strategie:
Houd altijd een duidelijk doel voor ogen. Quotes posten omdat dit een snelle en eenvoudige manier is om content te verspreiden is een strategie die op lange termijn niks oplevert, buiten dan aversie van je fans.
Het gebruik van quotes moet passen bij het imago van je bedrijf. Een kmo gespecialiseerd in mindfullness of welzijn kan vaker inspirerende quotes delen dan een schrijnwerker, die meer gebaat is met het delen van afbeedlingen van zijn artistieke werk. Wees je bewust van je eigen imago en pas vervolgens je strategie hierop aan. Post nooit om te posten maar geef je quotes een duidelijke plaats in je online strategie.
‘Keep it short, keep it simple, keep it relevant’. Een goed citaat omschrijft in één zin een gevoel, sentiment of ervaring wat betrekking heeft tot jouw bedrijf. Wens je om een andere reden een quote te delen? Doe dit op je eigen (privé) tijdlijn.
Gebruik een passende achtergrond om je boodschap kracht bij te zetten. Je kunt hier verschillende kanten mee op:
Ga voor een origineel lettertype! Wees er wel van bewust dat 'saaie' lettertypes zoals arial, verdana en comic sans handig zijn vanwege hun leesbaarheid! Kies voor een lettertype dat past in de sfeer van de quote en de persoon die je citeert.
In dit tijdperk wordt elk bericht onder een digitaal vergrootglas gehouden. Ten eerste is de geciteerde persoon mogelijks niet zo onbesproken dan je zelf eerst zou denken. Enkele voorbeelden:
Tenzij je bedrijf een sterke politieke kleur heeft geven we volgende tip: Vermijd quotes van politieke figuren!
Vervolgens, is het citaat wel degelijk van de persoon in kwestie? Niks is zo ongemakkelijk voor een bedrijf dan een gewone gebruiker die in het commentaarvak wijst op een (serieuze) fout ... en zo je hele strategie onderuit haalt. Check de citaten en zoek, indien mogelijk, naar een een audio- of videofragment.
Altijd aangepast aan jouw imago als bedrijf maar vooral: "Gebruik quotes met mate".
Cijfers liegen niet en het gebruik van quotes kan je marketing regelmatig een goede boost geven. Weersta echter de verleiding en beperk het gebruik een strikt maximum. Zo bekom je een duurzamer engagement bij je doelpubliek en ben je weer een stap dichterbij het genereren van prachtige en geweldige returns.
Laten we afsluiten met een quote:
Bronnen:
https://medium.com/@Storyzy/15-quotes-about-quotes-36897f50377d
https://smartbirdsocial.net/quotes-social-media-content-strategy/
https://gwolitski.com/5-reasons-to-use-quotes-in-your-social-media-content-strategy/
https://revive.social/quote-images/