Het derde artikel in onze reeks 'Nummer 1 op Google'. Hoe kan u hoger geraken in Google zonder gebruik te maken van SEO? Het antwoord is eenvoudig maar er hangt wel een prijskaartje aan: SEA!
Is het nu SEO of SEA?
SEO werd al besproken in onze artikel over on-page en off-page SEO. Search Engine Optimization is het geheel van alle methodes die een website doet om op een organische manier op nummer 1 te geraken bij Google.
SEA (Search Engine Advertising) is de nieuwe telg in de familie. Zoekmachine Adverteren; zoals het in het Nederlands heet, is de verzameling van alle betalende methodes die een website doet om op nummer 1 te geraken.
Voordat u van start gaat met SEA, moeten eerst volgende vragen worden beantwoord:
Vooral de keywords zijn belangrijk, ze bepalen uiteindelijk wie uw website te zien gaat krijgen. Stel dat u zoekt in Google "Webdesign Riemst", dan verschijnen bovenaan vier linken in het groen, dit zijn de betaalde advertenties (SEA). De anderen hieronder zijn organisch (SEO).
Bij klassiek adverteren (in print) betaalt u eenmalig per advertentie (afh. van grootte, aantal, paginanummer, etc.). Bij online adverteren wordt de kost berekend per click (Cost per Click/CPC). Met CPC heeft u alvast twee voordelen:
SEA vs. SEO
Wie zou er winnen in de arena van Google, SEA of SEO? Beide instrumenten hebben zeker hun nut maar werken ieder op andere manieren.