Laden ...

Size matters, voordelen van long-form content

Wat is long-form content? Stel deze vraag aan verschillende marketeers en je zal een variëteit aan definities krijgen. Voor de één zal een blog van vijfhonderd woorden volstaan, voor de ander zal je toch minstens duizend woorden uit je digitaal typemachine moeten persen voordat je de stempel van ‘long-form’ krijgt opgeplakt.

In deze blog leert je:

  • Wat is long-form content?
  • Is long-form content beter dan short-form content?
  • Wat zijn de voordelen van long-form content?

Wat is long-form content?

Met een virtueel vergrootglas en gezonde dosis goesting hebben we zelf het internet getrotseerd om een heldere definitie te ontdekken. Zoals eerder vermeld, valt er geen eenduidige verklaring te vinden maar treffen we vaak dezelfde aanwijzingen. Op iedere serieuze blog of pagina keren telkens drie elementen terug:

  • Lengte: long-form content onderscheid zich door een bovengemiddelde lengte (in woorden, karakters of tekens) ten opzichte van de ‘klassiekere’ kortere vormen van content.
  • Tijd: long-form content engageert de gebruiker ook gedurende langere tijd dan een ‘klassiekere’ kortere vorm van content. Long-form content wordt dus langere tijd geconsumeerd.
  • Waarde: Long-form content wordt door de gebruiker als relevant en waardevol beschouwd. Een maatstaf hiervan kan zijn: het aantal (terugkerende) lezers, aantal keer dat het artikel gedeeld is over verschillende platformen, gemiddeld aantal leesminuten, etc.

Na enkele vergelijkingen concluderen we dat volgende omschrijving het beste past

“Long-form content is content die de lezer minstens vier minuten engageert.”

Voor een blogartikel is dat zeker een uitdaging want in het beste geval heb je te maken met een leespubliek met een leessnelheid van ongeveer 250 woorden per minuut, dat zijn dus minstens duizend woorden.

Bovenstaande definitie kan ook worden uitgebreid naar andere vormen van content zoals video’s infographics en podcasts. Op Youtube is deze trend al tien jaar zichtbaar. Een gemiddelde video op het platform duurde in 2011 gemiddeld vier minuten, al zal de toenmalige restrictie van vijf minuten er ook mee te maken hebben gehad. Sinds de opheffing van deze restrictie zien we een stijging van de gemiddelde duur met 1-2 minuten per jaar. Zo zal de gemiddelde video op YouTube in 2022 vermoedelijk twintig minuten lang duren.

Is  long-form content beter dan short-form?

Long-form content lijkt tegenstrijdig te zijn met de regels die content marketing zichzelf heeft opgelegd. Al jaren verkondigt men de leuze ‘keep it short, keep it simple’. Met andere woorden, houd je boodschap zo kort en eenvoudig mogelijk om een zo groot mogelijk gebied binnen je doelpubliek aan te spreken.

Voor de duidelijkheid, focus bij je content-strategie in het begin ALTIJD op on-page SEO, juiste kernwoorden en off-page SEO. Op deze manier genereer je alvast veel trafiek, tenminste als het gaat om short-form content. Long-form content lijkt je content-strategie naar een hoger niveau te tillen. Bij alle strategieën waar gebruik wordt gemaakt van deze vorm van content zien we:

  • Een stijging in het aantal leesminuten per pagina.
  • Een lagere bouncerate op de website; long-form zet aan tot meer surfgedrag.
  • Een stijging in directe trafiek; long-form verhoogt de top-of-mind awareness bij het doelpubliek.

Short-form content is zeker niet afgeschreven! Beschouw het als de kleinere (maar daarom niet minder belangrijke) stapjes van je content-strategie. Met long-form content zet je dan weer grotere stappen voorwaarts.

Voordelen van long-form content?

Het oud gezegde ‘hoe langer hoe beter’ lijkt bevestigd. Moest je nog twijfels hebben, dan zijn hier nog eens vijf redenen waarom long-form content zeker een plaats verdient in je content-strategie:

  1. Social Media
    Long-form content scoort goed op social media. Gebruikers van deze platformen delen sneller content waarvoor mensen hun tijd moeten nemen.
  2. Search Engine Optimization
    Deze vorm van content verschijnt vaker en hoger in de Google Ranking. De ‘oude’ regels; zoals zorg voor een blog van vierhonderd woorden, blijven van toepassing maar durf richting de duizend te gaan.
  3. Publiek vraagt ernaar
    Podcast, infomercials, tutorials en interviews. Het publiek vraagt naar content waarvoor ze hun tijd moeten nemen. Vertel geen verhalen over uw merk maar vertel verhalen!
  4. Autoriteit
    Dit is een subjectief argument. Bedrijven die vaker kiezen voor long-form content worden als betrouwbaarder en authentieker beschouwd.
  5. User Engagement
    Content strategieën die gebruik maken van long-form content zien een stijging in het aantal leesminuten, surfgedrag en top-of-mind awareness.

Voorbeelden long-form content

Drie voorbeelden van bedrijven die long-form content als belangrijk onderdeel van hun strategie beschouwen:

IBM

IBM gebruikt long-form content op een zeer uitgebreide manier; video, audio en tekst. De nadruk van die strategie ligt nog altijd op het tekst-gedeelte. Het gebruik van dit soort content is niet gemakkelijk, zeker niet voor een bedrijf als IBM. Ze gebruiken de long-form content ook als een manier om hun technische verhalen op een eenvoudige manier naar de buitenwereld te brengen.

Airbnb

Dit bedrijf heeft de gewoonte om ieder jaar een interactief jaarrapport uit te brengen, met alle cijfers met betrekking tot Airbnb. Het bedrijf speelt vooral de kaart van autoriteit en authenticiteit met een strategie die gericht op zoveel mogelijke transparantie. Ook maakt Airbnb graag gebruik van de verhalen van gebruikers, wat weer de authenticiteit in de kaart speelt.

Chevrolet

Verschillende automerken spelen al lang met long-form content maar Chevrolet doet dit op een eigen manier. Enerzijds zijn er de verhalen over het sociale aspect van het bedrijf; verhalen over studiebeurzen, hulp aan ngo’s, etc. Anderzijds speelt Chevrolet ook graag met zijn rijke geschiedenis. Een artikel genaamd ‘100 Years of Icons’ toont de lange en rijke geschiedenis van het merk.

Conclusie

Dit is geen pleidooi enkel en alleen maar long-form content als strategie. Dit is een pleidooi om long-form content een belangrijke plaats te geven in uw strategie, naast die ‘gouwe ouwe’ short-form content.

bronnen:

 

Keer terug naar
de collectie blogs