Op 24 mei 2016 trad de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in het dagelijks beter bekend onder zijn Engelse naam GDPR (GeneralData Protection Regulation), in werking. Bedrijven kregen nog tot 25 mei 2018 om de regels binnen hun eigen aan te passen aan deze wet. Officieel is de wet drie jaar oud maar voor bedrijven pas sinds een jaar echt van toepassing.
Wat is er veranderd voor de consument
GDPR betekende een grote verandering in de bescherming van persoonsgegevens. Vanaf dat moment hadden consumenten volgende voordelen:
- Recht op duidelijke toestemming voor verwerking persoonsgegevens. Als uw bedrijf gegevens (adres, telefoonnummers, e-mail) wilt verzamelen, moet u duidelijke toestemming vragen.
- Recht op informatie over verwerking. Een consument heeft het recht te weten hoe de gegevens verwerkt worden, d.w.z. welke programma's, opslag, beveiliging, etc.
- Recht op toegang persoonsgegevens. De consument mag zien over welke gegevens u beschikt.
- Recht op correctie persoonsgegevens. Indien de persoonsgegevens van een consument foutief zijn, mag hij/zij deze wijzigen.
- Recht op verwijdering persoonsgegevens. Beter bekend als het "recht op vergeten worden". Iedere consument kan eisen dat een bedrijf de gegevens verwijdert.
- Nota: Een bedrijf mag wel zijn gegevens archiveren.
- Recht op kennisgeving bij gecompromitteerde gegevens. Is uw database gehackt of zijn er gegevens van klanten bekend geworden, dan dient u uw klanten in te lichten.
Wat is er veranderd voor bedrijven
De rechten van de consument zijn de plichten van de bedrijven. Vanaf 25 mei moeten KMO's zich aan volgende regels houden:
- De rechten van consumenten respecteren. Wanneer een persoon zijn rechten opeist (zoals vermeld bij: "Wat is er veranderd voor de consument"), moet een bedrijf hier gehoor aan geven.
- Bedrijven die werkzaam zijn binnen de EU hebben nu één reeks regels. Wie te maken heeft met een internationaler publiek, hoeft voor consumenten binnen de EU maar één reeks regels te handhaven.
- Een betere online markt voor KMO's.
Wat u nog moet doen!
- Als uw website Google Analytics gebruikt, verzamelt u informatie over uw bezoekers. Vermeld hoe uw cookie - & privacybeleid werkt op uw website. Een gratis template vindt u hier.
- Stuurt u brieven en mails rond naar klanten?
- Vraag toestemming aan de klant om dit te doen. Dit kan online met een formulier of vermeld dat u over hun gegevens beschikt bij de algemene voorwaarden.
- Bied mogelijkheid om gegevens te bekijken. Als klanten vragen om hun gegevens te bekijken, bied deze dan in online of offline vorm aan.
- Bied de mogelijkheid aan om te stoppen. Als u een nieuwsbrief verstuurt en u ontvangt een bericht waarin iemand aangeeft liever geen mails meer te ontvangen, dan moet u dit respecteren.
- Gebruik externe partners voor gegevens te beheren. Er bestaan bedrijven die data van klanten bijhouden en een veel betere beveiliging aanbieden.
Meer weten?
Op onderstaande Factsheet vindt u beknopte informatie over de GDPR. Wilt u nog meer informatie? lees dan deze pdf betreffende Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Gratis template Cookie- & Privacyverklaring
DOWNLOAD HIER
Keer terug naar
de collectie blogs