Laden ...

Budweiser & Internationale Vrouwendag

Wat doe je wanneer je als merk echt fout bent geweest? Niet zozeer het onschuldige “niet kijken naar mijn gênante kapsel”, maar echt fout!

Ter ere van Internationale Vrouwendag op 8 maart deed het iconische Amerikaanse biermerk Budweiser precies dat. Het toont oude reclamecampagnes uit de late jaren 50 en begin jaren 60 en sommige boodschappen zijn op z’n minst ongemakkelijk. Zo vertelt een poster hoe een vrouw haar man tekort doet als ze geen budweiser serveert bij haar ‘heerlijke maaltijden’. Een andere poster toont een vrouw die haar man een biertje inschenkt terwijl hij een reparatie uitvoert. Allemaal bevestigen ze het klassieke rollenpatroon: de man doet het werk, de vrouw doet het huishouden.

De vernieuwde versies tonen iets anders. Deze keer is de vrouw niet bezig met indruk maken op haar man. Ze spendeert haar tijd met mensen die oprecht om haar geven. En de vrouw wat haar man een biertje kwam brengen? Die zitten nu samen op de grond even uit te rusten met een biertje, de kartonnen dozen doen vermoeden dat ze bezig zijn met verhuizen. Al deze posters zijn opgebouwd in dezelfde stijl als de oude vintage reclame maar met moderne ideeën.

Budweiser wil zich niet excuseren voor hun reclame uit het verleden maar eerder een update geven. Het biermerk wil aantonen dat op gebied van rechten vrouwen veel vooruitgang hebben geboekt. Budweiser wil meehelpen deze strijd verder te zetten. Zij willen hun steentje bijdragen door vrouwen op een neutrale manier weer te geven in hun campagnes. Reclame probeert een afspiegeling te zijn van het ideale leven en dat zag er in de jaren 50 zo uit, maar vandaag de dag niet meer. Vrouwen maken zelf keuzes over werk en gezin, hebben een uitgebreid sociaal leven en beschikken over dezelfde burgerrechten als mannen, een groot contrast met de jaren 50.

Deze actie van Budweiser kwam er na het initiatief #SeeHer. Deze werd gelanceerd door de ‘Association of National Advertisers’. Hierbij schikken meer dan 25.000 merken zich om in hun advertenties vrouwen op een correcte manier weer te geven. Naast budweiser behoren ook merken als Coca Cola & Warner Bros. tot het rijtje.

Keer terug naar
de collectie blogs