" />
In iedere krant, tijdschrift of blog verschijnt regelmatig de tekst "Facebook is dood!". Is het platform over zijn toppunt heen of moet het beste nog komen?
Facebook is (nog) niet dood
We vallen meteen met de virtuele deur in huis: Facebook is nog niet dood! Sterker nog: Facebook is levend! Het platform heeft de afgelopen jaren bewezen dat het zich feilloos kan aanpassen. In het begin was het beperkt tot enkel foto's en berichten, nu is het een alomvattend medium met video's, evenementen, pagina's voor bedrijven, mogelijkheden tot adverteren, enzovoorts. Dat vermogen tot evolutie maakt Facebook een kampioen in de jungle van de sociale media. Enkele cijfers die dit bewijzen:
Deze cijfers klinken goed maar toch is het imago serieus aangetast door enkele schandalen en gebeurtenissen:
Facebook nummer één?
Het imago heeft een serieuze deuk gekregen maar Facebook is nog steeds de nummer één ... op gebied van aantal gebruikers. In België heeft Facebook meer gebruikers dan Youtube, Snapchat, Instagram en LinkedIn. Deze cijfers zijn indrukwekkend, toch vereisen ze enige nuance. Bedrijven moeten zich niet blindstaren op aantal leden, ieder platform op sociale media heeft zijn eigen sterktes en zwaktes.
Het is dus de truc om de juiste platformen te vinden om uw zaak of bedrijf op kenbaar te maken. Bedrijven die diensten aanbieden die vooral visueel aanspreken (kunst, horeca, mode, design, etc.), zijn meer gebaat met Instagram. Een bedrijf dat zijn cliënteel dankt aan netwerken is meer gebaat met LinkedIn. Voor ieder bedrijf en sector is er een platform dat bij u past.
Ons verdict
Facebook blijft een tool die je kan gebruiken om je doelpubliek te bereiken! Wees wel bewust welk doelpubliek u wil bereiken! Wij adviseren KMO's en zelfstandigen om via dit platform te communiceren vanwege volgende redenen:
Wilt u meer weten over Facebook en sociale media? Neem een kijkje op deze links: