Wat moet je doen als je KMO te maken krijgt met een onverwachte crisis. met deze tips van COMM.RADE geraakt u vlot door de moeilijke periode.
Vroeg of laat krijgt iedere KMO te maken met een crisis. De aard en grootte hiervan kunnen sterk variëren maar één ding hebben ze gemeenschappelijk: "Een crisis kondigt zich nooit aan!". Op zo'n moment moet je als bedrijf voorbereid zijn om de crisis op gepaste wijze af te handelen. Is jouw KMO actief in een sector met bepaalde risico's? Dan is het aangewezen om op voorhand enkele draaiboeken te maken en je te informeren bij verschillende instanties om voorbereid te zijn.
Vb.: Iemand heeft een voedselvergiftiging en post op sociale media uitgebreid dat de schuld bij een bepaald restaurant ligt. Informeer je op voorhand bij de voedselinspectie welke ziektes/allergieën mogelijk zijn bij welke producten.
De eerste 24 uur nadat een crisis zich voordoet, zijn de belangrijkste. Organiseer je en zorg dat alle neuzen dezelfde richting uitwijzen:
Vb.: Een werknemer komt om het leven door een bedrijfsongeval. Eerst wordt de familie ingelicht, hierna wordt dit naar de buitenwereld gecommuniceerd, en enkele dagen later kun je dieper ingaan op de aard van het ongeval en maatregelen die getroffen worden.
Stel een persoon aan die dienst doet als aanspreekpunt, deze voldoet aan volgende criteria:
Vb.: Bij een kindercrèche worden enkele kinderen op korte tijd ziek. Het blijkt om een ongevaarlijke griep te gaan maar toch maken de ouders zich zorgen. De eigenaar organiseert 's avonds een infomoment voor de ouders en vraag een arts om toelichting te komen geven.
Communiceer op alle mogelijke kanalen! Het altijd beter om als eerste het gesprek aan te gaan.
Vb.: Een oude loods gelegen bij een woonwijk brandt af. Al snel gaan er geruchten rond dat er gevaarlijke stoffen in de loods stonden. In samenspraak met de bevoegde instanties maakt het bedrijf duidelijk om welke stoffen het gaat en de gevolgen voor de gezondheid.
Blijf de zaak opvolgen:
Vb.: Een sanitairbedrijf maakte een fout in een appartementsgebouw waardoor warm water enkele weken lang zeer beperkt was. Het bedrijf stuurt brieven rond met een kleine attentie, bedankt de bewoners voor hun geduld en installeert nieuwe boilers.