De Vlaamse Regering zit met de handen in het haar. Het schrijven van de Vlaamse Canon; een overzicht van 50 historische gebeurtenissen, lijkt voor de één onbegonnen, voor de ander zinloos werk. Wij schreven deze week een canon van 50 begrippen die iedere ondernemer vandaag moet kennen.
Adverteren: Een online of offline publicatie met als doel de lezer aan te zetten tot een actie.
B2B: Business 2 Business; communicatie van bedrijf tot bedrijf.
B2C: Business 2 Consumer; communicatie van bedrijf tot consument.
Bereik: Het aantal personen dat men bereikt met een campagne.
Bloggen: Het regelmatig online neerschrijven van informatie voor een bepaald publiek.
Branding: Het creëren van een gevoel of associatie bij een bepaald merk.
Budget: Het geheel aan financiële middelen dat men heeft voor een campagne.
Buzz: een hype creëren rondom een merk zodat uw doelpubliek zelf de grootste ambassadeur wordt.
Call to action: Aanzetten tot actie, gebeurt op het einde van een publicatie of website.
CMS: Content Management System; een systeem waarmee gebruikers zelf inhoud kunnen toevoegen aan een website.
Community: Een geheel van gebruikers en consumenten die hetzelfde merk 'aanbidden'.
Content: Inhoud, alles wat een bedrijf publiceert.
Conversie: De fase waar de consument overgaat naar een aankoop/actie.
Copywriting: Schrijven met een commercieel doeleind.
CPC: Cost Per Click, als u wilt adverteren bij Google, betaalt u advertentiekosten per klik.
Crossmedia: Over verschillende media heen.
Design: Ontwerp, kan betrekking hebben op grafisch, web of andere.
Distributie: Verdelen, kan zowel online (e-mail of social media) als offline (brieven of folders).
Doelgroep: Het publiek dat uw bedrijf/campagne wilt bereiken.
Doelstellingen: Het doel dat uw bedrijf/campagne wilt bereiken (meer verkopen, informeren, klanten binden).
E-Commerce: Elektronische verkoop, het aanbieden van goederen of diensten via het Internet.
E-mailmarketing: Een vorm van direct marketing via e-mail.
Facebook: Grootste social media platform ter wereld inzake aantal gebruikers.
Google Analytics: Applicatie waarmee men de gegevens van bezoekers van uw website kan analyseren.
Google Ranking: De manier waarop Google bepaald hoe hoog u geraakt in Google.
Hosting: Het online zetten en houden van een website.
Huisstijl: De (consistente) manier waarop een bedrijf zich presenteert naar de buitenwereld toe.
Instagram: Grootste social media platform ter wereld bij jongeren.
Linkedin: Grootste social media platform voor ondernemers, kaderpersoneel en bedienden.
Marketing: Alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van een product of dienst te vergroten.
Marketingmix: Alle facetten die een invloed hebben op de marketing, vroeger waren dit de 4 P's (plaats, prijs, productie, promotie).
Media: Alle middelen waarmee men kan communiceren naar het doelpubliek.
Medium: Een specifiek middel waarmee men kan communiceren naar het doelpubliek.
MODX: Een open-source CMS voor websites.
Print: Alle communicatiemiddelen die printbaar zijn.
Respons: De meetbare reacties die u krijgt na een campagne.
Responsive Webdesign: Het ontwerpen van websites die werken op verschillende apparaten (pc, tablet en smartphone).
ROI: Return On Investment, het resultaat van uw investering.
SEA: Search Engine Advertising; adverteren om hoger te raken in zoekmachines.
SEO: Search Engine Optimization; alle 'organische' activiteiten die een bedrijf verricht om hoger te raken in zoekmachines.
SEO check-up: Een controle om te kijken hoe goed uw website scoort in Google.
SEO Off-page: Alle activiteiten buiten uw website om deze hoger te laten scoren in Google.
SEO On-page: Alle activiteiten op uw website om deze hoger te laten scoren in Google.
Social Media: Website waar de gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoud.
Target: Het doel dat uw bedrijf wil bereiken met een campagne.
Top of mind: De plaats waar uw bedrijf zich bevindt wanneer consumenten denken aan bepaalde producten of diensten.
Twitter: Grootste social media website voor het posten van opinie, nieuws en weetjes.
Webdesign: Alle activiteiten die men onderneemt voor het ontwerpen van een website.
Zoekmachineoptimalisatie: Zie SEO.