Laden ...

Zelf een nieuwsbrief maken, hoe gaat dat?

Een nieuwsbrief is de ideale manier om klanten te bereiken en relaties met partners te onderhouden. Toch schrikt het veel ondernemers af. Velen weten niet over wat ze moeten schrijven, welk programma ze moeten gebruiken en trouwens ... met die nieuwe GDPR-wet, een nieuwsbrief schrijven, mag dat nog?

Waarom een nieuwsbrief?

Lage kosten

De opstart van een nieuwsbrief kost in het begin vooral tijd. Eenmaal begonnen, kan iedere KMO zijn nieuwsbrief voortzetten zonder hoge kosten te maken.

Meetbaar

U verzendt een nieuwsbrief maar u wilt ook graag weten wie deze leest? De meeste programma's vertellen u over het aantal openingen, gemiddelde leestijd, populaire artikels, etc.

Timing

Verstuurt u een brief, dan kan het een paar dagen duren voordat deze aankomt bij de klant. Met een digitale nieuwsbrief kan u tot de seconde bepalen wanneer deze wordt verzonden.

Interactie

Een nieuwsbrief is een vorm van interactie met uw publiek. Gebruik het dus om diensten, nieuws, promoties en acties bekend te maken.

Promotie

Een schitterend medium om promoties en acties kenbaar te maken. Uw trouwste klanten en partners zijn meteen bereikbaar.

Keuze

Sinds de GDPR van toepassing is, is dit verplicht. Bied uw publiek altijd de mogelijkheid om zich uit te schrijven voor uw nieuwsbrief.


"De grootste troef van een nieuwsbrief is regelmaat. Verstuur minstens 1 keer per maand een nieuwsbrief!"
- Tip van COMM.RADE -

 Wat zet ik in mijn nieuwsbrief?

"Over wat moet ik in hemelsnaam schrijven?" Geen paniek, er zijn genoeg onderwerpen die u kunt behandelen. Vertel iets over de allernieuwste trends en technologie in uw sector, gun uw publiek een blik achter de schermen of geef tips over zaken waar u voldoende kennis over heeft. Onderstaande link geeft tien tips voor posts op sociale media, maar het werkt zeker even goed voor uw nieuwsbrief.

Tips voor uw nieuwsbrief & sociale media

Hoe begin ik eraan?

Een nieuwsbrief beginnen kan in vier stappen.

Stap 1: Mailchimp

Surf naar mailchimp.com en maak een account aan. Registreren is gratis maar er zijn ook enkele betaalde diensten. Als beginnende nieuwsbrief zijn deze nog niet nodig.

Stap 2: Maak een template

Maak een standaardmail aan bij 'templates'. U kunt vanaf nul een nieuwsbrief opbouwen of kies één van de vele templates die al klaarstaan voor u.

Stap 3: Verzamel e-mailadressen & GDPR

Ga naar 'Audiences' en voeg de e-mailadressen in die u verzamelt heeft. Houd rekening met volgende regels:

  • E-mailadressen van bedrijven mag u altijd mailen.
  • Voor persoonlijk e-mailadressen moet u toestemming vragen.

Meer over het verzamelen van e-mailadressen leest u hier.

Stap 4: Verzenden en meten

De template is ingevoegd, uw publiek is gekozen, tijd om te verzenden. Controleer 24 uur na uw mail wat het resultaat is. Openden slechts 10% uw mail, dan moet u iets aanpassen. Heeft u een opening van hoger dan 60%, dan bent u heel goed bezig! Gebruik deze informatie om uw mails aan te passen.

Ten slotte, hoe vaak?

De grootste troef van een nieuwsbrief is regelmaat. Verstuur minstens 1 keer per maand een nieuwsbrief maar nooit meer dan twee keer per week! U verstuurt beter een nieuwsbrief te weinig dan een nieuwsbrief te veel. Deze tool is een meerwaarde voor uw KMO maar mag niet aanvoelen als een last voor anderen.

Keer terug naar
de collectie blogs